
Direcció: Milos Forman
Intèrprets: F. Murray Abraham,
Tom Hulce, Elizabeth Berridge,
Simon Callow
Guió: Peter Schaffer a partir de la seva pròpia obra teatral Amadeus
Fotografia: Miroslav Ondrícek
Música: Wolfgang Amadeus Mozart, Neville Marriner i John Strauss
Nacionalitat: EUA, 1984
Durada: 153 minuts
Ara que es commemora el 250è aniversari de la mort del compositor més prolífic de la història, Wolfgang Amadeus Mozart, és molt adequada la revisió de la seva biografia posada en escena en aquest film titulat Amadeus. Visqué a finals del segle XVIII i les seves obres són conegudes arreu del món.
El punt de partida d’Amadeus, basada en l’obra de teatre del mateix nom escrita per Peter Schaffer, és la confessió després d’un intent de suïcidi, que un, ja dement, Antonio Salieri fa de l’assassinat de Mozart. Amb l’explicació que fa al confessor, retrocedim una vintena d’anys, a l’època en què Salieri era el músic més destacat de la cort de l’emperador Josep II d’Àustria. L’arribada a la cort del jove Mozart el relega a un humiliant segon pla. Irritat per la pèrdua de protagonisme, farà els possibles per arruïnar la carrera del jove músic. Però al mateix temps, Mozart sorprèn a tothom amb les seves excepcionals dots musicals i amb les seves excentricitats. El punt culminant de la trama –invenció del guionista– arriba amb la composició de la famosa partitura del Rèquiem. Salieri embogeix a causa de la profunda enveja que sent de Mozart.
La pel·lícula s’estructura a partir de la competència que s’estableix entre el talent del superdotat Mozart i l’enveja que demostra Salieri. Totes dues són figures històriques que el guionista adapta per realitzar una profunda reflexió sobre l’excel·lència i la mediocritat: és lloable poder aspirar al lloc més alt sense necessitat de trepitjar els que es troben per sota. Malgrat que s’exageren els capritxos histriònics de Mozart, es tracta d’un retrat fidel de la seva biografia, tot i que pel final s’hagi triat la llegenda de l’assassinat comès per Salieri.
La interpretació dels actors és excel·lent, començant pel propi Mozart (Tom Hulce) i per Salieri (F. Murray Abraham), tots dos candidats a l’oscar encara que només el segon l’aconseguí. El rodatge es feu a Praga, a la República Txeca, quan aquesta encara s’anomenava Txecoslovàquia i era un satèl·lit soviètic, abans de la caiguda del mur. Tot l’equip va ser estretament vigilat pels serveis d’intel·ligència russos que operaven en aquells temps de guerra freda.
El recorregut que es fa per l’obra musical de Mozart és bastant ampli, encara que se centra en les seves quatre principals òperes (El rapte en el serrall, Don Giovanni, Les noces de Fígaro i La flauta màgica), interpretades en aquest cas per grans veus del panorama musical. El ritme que s’aconsegueix en les escenes que alternen la música amb la imatge i l’estat anímic de Mozart és brillant. Amadeus va obtenir vuit oscars dels onze als quals va optar, entre ells el de millor pel·lícula de l’any 1984.
