10 d’agost del 2007

ITE-121. Tema Clau: 50 anys de l’encíclica Fidei donum


Aida Bets
Llicenciada en Història

A finals de la dècada dels anys cinquanta del segle XX, la situació missionera d’Àfrica necessitava una atenció especial perquè molts països estaven assolint la independència d’una manera gradual i accelerada. Això va comportar una commoció política i social i l’entrada significativa d’un materialisme que no concordava amb el tarannà dels habitants del continent.
Pius XII va entendre que calia fer un esforç missioner de primera magnitud i el 1957, un any abans de la seva mort, va publicar l’encíclica Fidei donum (El do de la fe). Des de llavors i fins ara, els papes han tingut sempre molt present el desenvolupament de l’Església africana, que ara és una de les que té més vitalitat en tot el món, malgrat que també té molts problemes, alguns molt greus.
Pius XII, va ser un Papa molt atent a l’evolució de les realitats socials i polítiques i veia a l’Església en una situació de gran fortalesa moral que s’havia d’irradiar a tot el món. Observava que els esdeveniments es precipitaven i va qualificar de crítica la situació del continent africà, en el sentit que estava vivint un moment crucial de la seva història. Pensava, doncs, que estava en joc el futur del continent i, a dins d’ell, el de l’Església. Van assolir la independència, primer Etiòpia i Sudan, després Ghana i posteriorment la majoria dels actuals 54 estats del continent. Tres anys després de la publicació de l’encíclica, el 1960, van ser 17 els nous estats que es van independitzar. El Papa veia que la majoria del territori africà estava passant per una evolució social, econòmica i política que causaria conseqüències importants pel seu futur. Els africans, en pocs decennis, van recórrer les etapes d’una evolució que l’Occident havia realitzat durant segles. També hi havia pressions internacionals, perquè era l’època de l’anomenada “guerra freda”, amb una lluita aferrissada entre els móns capitalista i comunista. Això va fer que les etapes s’acceleressin i no es fessin de forma gradual, adequant-se a les necessitats dels pobles. Pius XII va veure ben clar que les independències es succeirien com autèntics allaus que no es podien aturar ni conduir i, en molts casos, les conseqüències van ser funestes per manca d’una preparació adequada.
El govern francès va intentar, sense èxit, que les seves colònies passessin per etapes intermèdies i prolongades d’autogovern abans d’arribar a la independència. Però el fenomen s’estenia amb pressa i els dirigents africans independentistes no volien esperar, entre altres raons, perquè al seu darrere hi havia algunes de les potencies mundials amb els seus propis interessos geogràfics i polítics.
Malauradament, les prevencions de Pius XII estaven justificades, perquè, en molts llocs, la transició a la independència i l’evolució després d’aconseguir-la va ser realment tràgica. Potser l’exemple més dolorós va ser el Congo belga, l’estat que després es va anomenar Zaire. Els conflictes civils van ser abundants arreu i això va portar un fracàs en el progrés social i econòmic de molts dels nous estats.
Píus XII també creia que, en els esdeveniments que es succeïen a Àfrica, hi havia el perill de l’extensió del comunisme, que més enllà de la seva influència en els àmbits polític, social o econòmic, es declarava expressament contrari a la religió i la combatia agressivament. És per això que va dir: “Sabem, per desgracia, que el materialisme ateu ha difós en diverses regions d’Àfrica el seu virus de divisió, excitant les passions, enfrontant els pobles i les races, i aprofitant les dificultats autèntiques per seduir els esperits amb miratges fàcils o per sembrar la rebel·lió en els cors. En el nostre desig per un progrés humà autèntic i cristià de las poblacions africanes, volem renovar aquí els advertiments greus i solemnes que en diverses ocasions hem dirigit a propòsit d’aquest tema als catòlics de tot el món”.
El principal objectiu de l’encíclica va ser cridar l’atenció de l’Església universal sobre la situació d’Àfrica. És un text que va obrir nous horitzons missioners en l’Església catòlica. Bàsicament, s’aprofundeix en temes ja apuntats en una anterior encíclica del mateix Papa, Evangelii praecones, concretant com l’Església s’ha d’implantar i instituir la jerarquia local, i com s’ha d’inserir de forma harmònica en els grups humans i en les situacions socials, entenent que, per la seva missió d’irradiar la fe a tots els pobles, ha d’oferir a Àfrica, com als altres continents, un ordre social nou basat en l’Evangeli. L’Església no s’ha de sentir estrangera a cap país i en cap situació humana. Pius XII va donar un gran exemple d’aquesta adaptació missionera quan va nomenar, per primera vegada en la història, cardenals originaris de països de missió.
El fruit més directe d’aquesta crida en una situació d’urgència que en realitat va ser l’encíclica, va ser l’articulació d’una figura nova en el camp de l’evangelització universal: els sacerdots diocesans que fan un servei temporal o permanent, enviats per la pròpia diòcesis. En alguns països, a aquests sacerdots se’ls hi ha donat el nom de sacerdots “Fidei donum”, és a dir, el mateix nom de l’encíclica. Va ser una iniciativa que va donar in impuls molt fort i definitiu a les diòcesis missioneres i es van crear els mitjans missioners particulars d’algunes Conferències Episcopals i, fins i tot, es pot dir que va ser l’impuls inicial d’algunes organitzacions seglars dedicades a l’acció missionera sense fronteres.
Més important que el nombre de sacerdots i laics enviats, va ser el canvi de mentalitat que es va propiciar, perquè es confirmaven i universalitzaven idees i moviments que ja existien en alguns llocs. El gran canvi va ser considerar que la missió no era obra exclusiva d’algunes institucions específiques, que la tenien per vocació i encàrrec especial i entendre que tota l’Església és missionera, com més endavant el Concili Vaticà II ho va confirmar solemnement. Joan Pau II, en el vint-i-cinquè aniversari de l’encíclica, va dir: “Aquesta és la gran novetat de la Fidei donum: la superació de la dimensió territorial del servei sacerdotal que es posa a disposició de tota l’Església, com ho fa notar el Concili: ‘El do espiritual que han rebut els presbíters en l’ordenació no els prepara per a una missió limitada y restringida, sinó per a la missió amplia i universal de salvació fins als últims confins de la terra, perquè tot ministeri sacerdotal participa de la mateixa amplitud universal de la missió confiada per Crist als apòstols’. Però la Fidei Donum, a més dels sacerdots, es va dirigir també als laics, i la prestació d’aquests, juntament amb els sacerdots i religiosos en las missions, és avui més preciosa i indispensable que mai. Això ens ha portat a l’experiència del fenomen típic del nostre temps anomenat voluntariat cristià internacional, que vull recomanar vivament”.
El més d’abril d’aquest any, s’ha fet a Roma un congrés mundial commemoratiu dels 50 anys de l’encíclica. El Papa Benet XVI va recordar als assistents que la Fidei donum va ser una nova eina missionera que pretenia impulsar, juntament amb les formes tradicionals, un ulterior tipus de cooperació missionera entre les comunitats cristianes anomenades “antigues” i les que començaven a néixer en els territoris d’evangelització recent. Per l’actual Papa, Pius XII va voler suscitar en cada membre del poble cristià una flama missionera renovada i promoure una col·laboració més estreta entre las diòcesis. Durant aquests darrers cinc decennis, s’han multiplicat els sacerdots diocesans que han anat, juntament amb religiosos i voluntaris laics, a Àfrica i altres regions del món, a vegades a costa de molts sacrificis per a les seves diòcesis de pertinença. El Sant Pare va donar les gràcies d’una manera molt especial als germans i germanes que han vessat la seva sang per difondre l’Evangeli.
Però centrar l’atenció en el continent africà no significa deixar de banda els problemes generals de tot el món missioner. És per això que l’abast teològic i pastoral de l’encíclica va més enllà. Referint-se a Àfrica, l’encíclica diu: “Si en altres temps la vida de l’Eglésia, en el seu aspecte visible, desplegava la seva força preferentment a Europa, des d’on es difonia a la resta del món, avui això s’ha de veure de forma contrària: hi ha d’haver un intercanvi de vida i energies entre tots els membres del Cos místic de Crist a la terra. Cal reconèixer que les repercussions de la situació catòlica a Àfrica supera les fronteres del continent i és necessari que de tota l’Església, sota l’impuls de la Seu Apostòlica, hi arribi la resposta fraternal a tantes necessitats”. I així és com Pius XII fa un canvi revolucionari en el concepte de missió, que és el fruit d’una experiència de solidaritat profunda entre totes les parts de l’Església que, com un sol cos ha d’acudir allí on hi ha més necessitat. I també diu que els bisbes en són solidàriament responsables d’aquesta missió apostòlica, afirmant que “no hi ha res més estrany a l’Església de Jesucrist que la divisió i res més nociu que l’aïllament i totes les formes d’egoisme col·lectiu que podrien fer que una comunitat cristiana, sigui quina sigui, es tanqués en ella mateixa”.
Benet XVI, en la seva intervenció commemorativa del 50è aniversari de l’encíclica, també va reflexionar sobre la disminució i l’envelliment del clergat en las diòcesis que en altres temps enviaven missioners a regions llunyanes. “En el context d’una crisis vocacional molt estesa, això s’ha d’acceptar com un desafiament que s’ha d’afrontar i és necessari dirigir la mirada al futur amb confiança perquè hi ha signes d’esperança que testimonien a tot el món una engrescadora vitalitat missionera del poble cristià i, a més, el Senyor, abans de deixar els seus deixebles per pujar al cel, els va enviar a anunciar el seu Evangeli per tots els racons del món i els va assegurar que estaria amb ells tots els dies fins a la fi del món”. Benet XVI va concloure amb aquesta frase: “L’amo de la collita no deixarà d’enviar segadors si ho demanem amb confiança i insistència mitjançant l’oració i l’atenció dòcil a la seva paraula i els seus ensenyaments”.
La influència de Fidei Donum en la tasca missionera de l’Església ha estat molt clara i és comparable a l’impuls del segle XIX, amb les grans figures com sant Daniel Comboni, el cardenal Lavigerie, Giuseppe Allamano o Libermann, fundadors, tots ells, d’instituts missioners.
Durant les dècades posteriors a la seva publicació, aquesta invitació de Pius XII a compartir el do de la fe enviant missioners als llocs més necessitats d’evangelització i amb escassetat de personal apostòlic, s’ha reflectit en documents posteriors, com el decret Ad Gentes del Concili Vaticanà II, l’encíclica Evangelio Nuntiandi de Pau VI i la Redemptoris Missio de Joan Pau II. És el conjunt dels documents programàtics més importants sobre la tasca missionera de l’Església.
Ara, nosaltres, els cristians del començament del segle XXI, hem de fer una lectura d’aquesta encíclica posant esment en la idea de Pius XII de “l’intercanvi de vida i energies” matisada cinquanta anys després per Benet XVI al referir-se a l’envelliment del clergat en el continent europeu. El concepte de missió s’ha d’entendre de manera molt diferent. Els missioners abans portaven ajuts materials i espirituals als països on anaven. Malauradament, les necessitats materials de molts països a Àfrica, Àsia i Llatinoamèrica encara són molt notòries i també hi cal seguir sembrant la llavor de l’Evangeli. Però , certament, aquesta llavor, en molts casos, ha fructificat abundosament i és en això que, les Esglésies “noves” poden ajudar, a les “antigues”. En un futur no gaire llunyà, probablement molts “segadors” de les “collites” europees hauran nascut en territoris dels anomenats clàssicament de missions.


ITE-121. Correspondència missionera

Mn. Jordi Jorba ens ha fet arribar una de les seves cartes circulars des de Calama (Xile):

Ja estem arribant al temps en que celebrem els sants: Lluís, Joan, Pere i Pau, Joaquim i Anna, Jaume, la Mare de Déu del Carme… Crec que és un bon moment per escriure-us i informar-vos de la meva vida i la d’aquest poble xilè, que tant estimo. També, per fer-vos arribar la meva salutació i felicitació a tants que celebrareu el “sant”. A tots us recordo especialment amb l’afecte i la pregària quan s’escau la vostra diada onomàstica.
Els qui m’escriviu us queixeu de la calor que fa a Catalunya. Aquí estem en ple hivern i ens cal dormir amb un parell de flassades. Quina enveja, oi? Però també, amb el fred, venen els refredats i, aquí al desert, el vent i la pols que es fiquen per tot arreu.
El diumenge, dia 10 de juny, va ser festa grossa a Calama. El nostre bisbe, Guillermo, celebrava 25 anys de la seva ordenació sacerdotal. Va voler recordar-ho amb la compra d’un local que ara és la nova capella d’un dels tres barris “poblaciones” que formen la nostra Parròquia de l’Assumpció de la Mare de Déu. A la tarda i al carrer del costat de la nova capella, el bisbe va presidir la celebració de la missa del Corpus. Després vam anar en processó fins a la plaça de la catedral. Érem més de 2.000 persones. La ciutat de Calama ja s’acosta als 200.000 habitants.
El dia 13, diada de Sant Antoni de Pàdua, vam celebrar els 25 anys de la llar d’avis “Mi Hogar” fundada pel meu company, Mn. Enric Olivé. Acull els vellets més abandonats de Calama i es manté amb les ajudes d’aquí i dels amics de Barcelona, que han permès anar millorant molt aquella casa tant senzilla en la que va començar. No té cap aportació de les autoritats civils.
Aquests dies han estat marcats per la greu malaltia d’una de les dues filles de la presidenta Bachellet. Això ha tranquil·litzat una mica l’ambient polític que ataca el seu govern. Els dos partits de la dreta imiten als d’Espanya i l’ataquen sense parar. No volen un cinquè govern socialista-demòcrata cristià-radical després de la dictadura de Pinochet. Els mateixos polítics del Govern no ajuden pas a la presidenta. Sovint, el Parlament, sembla “una olla de grills”.
La macroeconomia dels país va molt bé, gràcies al bon preu del coure a nivell internacional. La majoria de la gent dels meus barris no en gaudeixen pas massa. Ja us he explicat altres vegades que la diferència entre els rics (inclosos els treballadors “fixos” –no els eventuals– de les grans mines del coure) i l’altra gent, és cada cop més gran. Les ajudes vostres em permeten “donar una mà” discreta als agents pastorals de la parròquia, a les religioses que atenen la capella i el taller de les dones “jefas de hogar” i a d’altres que viuen al dia. També puc adquirir Bíblies i Nous Testaments i facilitar-los a baix preu. Els nostres catòlics volen conèixer la Paraula de Déu!
No ens falten visites: el 27 d’aquest mes de juny, esperem la de dos bons companys preveres barcelonins que van treballar molt bé, durant anys, a aquesta Església del Nord de Xile: Mn. Joan Gras, a Antofagasta i Mn. Josep Serrano, més avall, a Copiapó. Visitaran el famós poble de San Pedro de Atacama i les fumaroles del Tatio. Después passaran a visitar als amics dels llocs on van exercir com a preveres missioners. Ells ens portaran notícies “fresques” de casa nostra.
Espero que aquesta carta “circular” us animi a escriure’m i explicar-me coses vostres. Així mantenim l’amistat i relació mútua de tants anys.
Prego per vosaltres. Feu-ho vosaltres també per mi.
Una forta abraçada,

Mn. Jordi Jorba

ITE-121. Noticia-Misión

La Comisión Internacional para el Desarrollo, un organismo independiente que tiene su sede en Gran Bretaña, ha hecho público su informe anual titulado “Conflictos y Desarrollo” en el que se afirma que prevenir y poner fin a los conflictos armados puede crear un clima favorable a la reducción de la pobreza que pretenden los programas humanitarios. Según dicho informe, el gasto de cada conflicto es equivalente al valor mundial de las ayudas al desarrollo en un año. Según una estimación aproximada, un conflicto armado en un país del sur del mundo puede costar cuarenta y tres mil millones de euros, mientras que la cantidad destinada a ayuda humanitaria, en el año 2004, fue de sesenta y dos mil millones de euros.

Las Naciones Unidas necesitarán este año unos tres mil millones de euros para ayudar a 27 millones de personas en el mundo, sobre todo mujeres y niños, cuyas vidas se ven afectadas por conflictos y calamidades. Lo ha dicho su secretario general en un llamamiento a la colaboración que efectuó a los representantes de las organizaciones no gubernamentales que trabajan con la ONU, colaborando en sus programas de ayuda humanitaria. En esta era de prosperidad sin precedentes hay todavía muchas personas que no tienen cubiertos sus derechos fundamentales como la sanidad, el agua potable y la casa. En la ONU esto produce mucha preocupación y también existe un cierto malestar por las escasas aportaciones de los países ricos para paliar las necesidades esenciales de los pobres. Se ha calculado que, si todos los habitantes de los países ricos renunciaran a dos tazas de café al año y donaran su importe, se llegaría a alcanzar el total que se necesita para estas ayudas.
A primeros del mes de julio ha tenido lugar en Moscú un Congreso convocado por el Consejo Interreligioso de Rusia, con participación de la Iglesia Católica. Benedicto XVI ha agradecido la invitación al Patriarca de Moscú Alexis II y ha dicho que “esta significativa reunión de representantes de las religiones del mundo muestra el deseo común de promover el diálogo para encontrar un orden mundial más justo y pacífico”. El Papa ha expresado el deseo de que “gracias al sincero empeño de todos, se puedan encontrar espacios y acciones de efectiva colaboración, en el respeto y en la compresión recíprocas, para hacer frente a los retos que tiene planteado nuestro mundo actual”

Según el cardenal Arinze, prefecto de la Congregación para el Culto Divino y la Disciplina de los Sacramentos, África es el continente con un mayor aumento anual en el número de nuevos cristianos. De la vivacidad de tal crecimiento dan testimonio la creación de nuevas parroquias y diócesis así como nuevos monasterios e institutos de estudios eclesiásticos superiores. También proliferan, en todas las diócesis, las Comisiones de Justicia y Paz, e iniciativas de solidaridad a favor de los pobres, los necesitados, los enfermos y los refugiados. En África, la Iglesia es una de las poquísimas instituciones capaces de llevar adelante, de manera continua y efectiva, el servicio a los más necesitados.

En enero de 2006, los obispos de Perú decidieron unánimemente consagrar la nación a la Santísima Virgen María. Esta consagración se realizará solemnemente a finales de este mes de agosto durante la celebración del Congreso Eucarístico Nacional que tendrá lugar en Chimbote. Los obispos esperan que el acontecimiento no sea un mero acto de devoción más, sino un verdadero hito para la Iglesia en Perú. En una carta dirigida por los obispos a todos los fieles afirman que “se trata de un profundo acto de fe y oración que significa al mismo tiempo un serio compromiso, de parte de las personas y las familias, a vivir su consagración bautismal en todos los momentos de sus vidas. Será el inicio de la Gran Misión Continental que se convocó en la V Conferencia General del Episcopado Latinoamericano y del Caribe.

ITE-121. Notícies que fan pensar




Comentades per G.B.S.


Caricatures ofensives i mesures judicials discriminatòries
Una revista humorística ha publicat a la portada un acudit de molt mal gust amb la caricatura dels Prínceps d’Astúries. Un fiscal de l’Audiència va considerar que el dibuix “afectava l’honor y el nucli últim de la dignitat de les persones que s’hi veien representades” i va demanar que un jutge prengués mesures cautelars urgents contra la publicació. Com a conseqüència, es va dictar una ordre de retirada de tots els exemplars de la revista que estaven a la venda i la incautació del motlle del dibuix. També es va fer tancar la pàgina web de la revista perquè exhibia l’acudit.
Certament, la caricatura denigra la imatge dels prínceps, però la mesura que s’ha pres ha actuat precisament en contra del que es pretenia. Quan es pren una decisió d’aquesta envergadura, s’entén que es fa perquè es vol evitar la difusió d’allò que es considera incorrecte o inacceptable. Però, ¿quin sentit té, en l’era d’Internet, segrestar una revista? S’ha aplicat una llei desfasada perquè això d’incautar el motlle del dibuix és un anacronisme. Les impremtes ja fa molts anys que no funcionen amb motlles de plom!
A moltes persones que no són lectors d’aquesta revista i potser fins i tot desconeixien la seva existència, ara els ha arribat la notícia del segrest i això els ha obert la curiositat per veure el dibuix. Molts diaris i cadenes de televisió, al donar la notícia, l’han reproduït; també a Internet es pot veure en moltes webs. La decisió judicial ha creat doncs un efecte multiplicador absolutament contrari a allò que teòricament pretenia. A més, ha provocat un debat sobre els límits de la llibertat d’expressió, en el que tothom hi ha participat, des d’angles ben diversos.
Potser hauria estat més lògic aplicar una sanció. A Espanya hi ha lleis que preveuen casos com aquests. Si la revista ja estava al carrer, la conducta més prudent hauria estat sancionar els responsables fugint del sensacionalisme que comporta una actuació tant conflictiva com ha estat el segrest.
Per altra banda, els mateixos càrrecs que s’han fet contra aquesta caricatura (insultant, barroera, ofensiva, etc) es podrien aplicar també a altres casos, perquè hi ha informacions i comentaris en determinats programes de televisió, de radio i en diaris i revistes, que no són ni tan sols criticats, malgrat que ofenen greument els sentiments de persones o col·lectius concrets. Tres casos han estat darrerament molt comentats i lamentablement sense intervenció dels poders públics: a Extremadura s’han publicat unes fotografies porno-blasfemes subvencionades amb diner públic, un equip madrileny de futbol ha confeccionat un vídeo de promoció amb imatges molt ultratjants de Jesús i, a Pamplona, una penya dels sanfermins portava una pancarta que ofenia Crist crucificat i insultava el bisbe de la diòcesis. Són exemples de casos en els que els fiscals, els jutges i el govern no s’han pronunciat. El president del govern espanyol, en el famós cas de les caricatures de Mahoma, va demanar solemnement als ciutadans que respectessin els creients de l’Islam però ara no demana el mateix respecte pels creients cristians.

ITE-121. Va de contes: El jove i l'anell

Un jove va acudir a un savi en busca d’ajuda.
─Vinc, mestre, perquè em sento tan poca cosa que no tinc forces per a fer res. Em diuen que no serveixo, que no faig res de bo, que sóc talòs i bastant tonto. Com puc millorar mestre? Què puc fer perquè em valorin més?
─Ho sento molt noi, no puc ajudar-te, he de resoldre abans els meus propis problemes. Potser després que resolgués el meu problema et podria ajudar, si tu em volguessis ajudar a mi primer.
─Encantat, mestre ―titubejà el jove però sentí que altra vegada era desvalorat i les seves necessitats aplaçades.
─Bé ―assentí el mestre. Es va treure un anell del dit i donant-li al noi agregà― pren el cavall i cavalca fins el mercat. He de vendre aquest anell per pagar un deute. És necessari que obtinguis per ell la major suma possible, però no acceptis menys d’una moneda d’or. Vés i torna amb aquesta moneda tan aviat com puguis.
El jove agafà l’anell i marxà. En arribar, començà a oferir l’anell als mercaders. Aquests el miraven amb algun interès fins que el jove deia el que pretenia. Quan el jove mencionava la moneda d’or, alguns reien, altres l’ignoraven i només un vell fou prou amable per prendre’s la molèstia d’explicar-li que una moneda d’or era molt valuosa per entregar-la a canvi d’un anell. Després d’oferir el seu anell a tothom qui trobava, abatut pel seu fracàs, muntà el cavall i tornà.
─Mestre ―va dir― ho sento, no és possible aconseguir el que em vas demanar. Potser podria aconseguir dues o tres monedes de plata, però no crec que pugui enganyar ningú respecte l’autèntic valor de l'anell.
─Què n’és d’important això que has dit, jove amic! ―contestà somrient el mestre― Hem de saber primer de tot l’autèntic valor de l’anell. Torna a muntar i vés al joier. Qui millor que ell per saber-ho? Digues-li que vols vendre l’anell i pregunta-li quant te’n donaria. Però no importa el que t’ofereixi, no li venguis. Torna aquí amb el meu anell.
El jove tornà a cavalcar. El joier examinà l’anell a contrallum, el mirà amb la seva lupa, el va pesar i digué:
─Digues-li al mestre, xicot, que si el vol vendre ja, no li’n puc donar més de cinquanta vuit monedes d’or.
─Cinquanta vuit monedes d’or? ―exclamà el jove.
─Sí ―replicà el joier― Ja sé que amb temps podríem obtenir-ne unes setanta monedes, però si la venda és urgent...
El jove va córrer a casa del mestre a explicar-li el que havia passat.
─Seu ―va dir el mestre després d’escoltar-lo― Tu ets com aquest anell: una joia única i preciosa. I com a tal, només pot avaluar-te veritablement un expert. Què fas per la vida pretenent que qualsevol descobreixi el teu autèntic valor?
I dient això, es tornà a posar l'anell al dit petit de la seva mà esquerra.

Reflexió
Quantes vegades anem pel món pendents de l’aprovació dels altres? Sempre esperem que els altres ens diguin si ho fem bé o no, si la nostra idea o resposta és vàlida. Ens sentim decebuts si els altres no valoren els esforços que fem, si no reconeixen que valem i que estem capacitats per fer allò que calgui a cada moment. Deixem que el criteri dels altres sigui el que decideixi si som aptes, si servim, el que determina el nostre valor.
Cal que ens coneguem a nosaltres mateixos, que sapiguem fins on podem arribar, que ens observem, aprenguem de nosaltres mateixos, escoltem el que ens diu el cor i actuem en conseqüència. Tots i cada un de nosaltres som únics, amb les nostres peculiaritats, rareses, amb el nostre caràcter i els nostres defectes, però també amb les nostres virtuts, habilitats, capacitats, dons i talents. Cadascun de nosaltres és una joia, un petit tresor que cal cuidar. Però qui primer ha de tenir cura de nosaltres som, precisament, nosaltres mateixos. I si ve aprovació externa i reconeixement, benvingut sigui! Però no l’esperem, perquè, si no arriba, és fàcil que ens enfonsem. Tu ets qui millor sap el teu valor.

ITE-121. Cartas de los niños a Jesús

Con frecuencia circulan por internet mensajes con archivos adjuntos que contienen reflexiones más o menos trascendentes o chistes más o menos buenos. Mucha gente que los recibe los vuelve a enviar a sus amigos y conocidos. Uno de los que recientemente ha dado la vuelta al mundo es una supuesta colección de mensajes que diversos niños dirigieron a Jesús. Es posible que sean ciertos o bien que sólo sea una invención. No obstante, son unos textos simpáticos que nos complace reproducir.

En un colegio del sur de Italia un maestro de primaria tenía por costumbre pedir a los alumnos que escribieran una carta a Jesús. De la colección de cartas recogidas en varios años, esto es un extracto de algunas joyas de estos pequeños filósofos. La traducción es de Javier Rodríguez Val.

En la catequesis nos han dicho todo lo que haces. Pero cuando estás de vacaciones, ¿quién te sustituye? Marina.
En carnaval me voy a disfrazar de diablo. No te importa, ¿verdad? Miguel.
¿Tú cómo sabías que eras Dios? Carlos.
¿De verdad eres invisible o es sólo un truco? Juan
¿La jirafa la querías hacer así o fue un accidente? Patricia.
Cuando tu padre hizo el universo, ¿no era mejor que en vez del domingo hubiera descansado los días de cole? Enrique.
Está bien que hayas hecho tantas religiones, pero ¿no te confundes nunca? Francisco.
¿El Padre Mario es amigo tuyo o solo es un compañero de trabajo? Antonio.
Me gusta mucho el padrenuestro. ¿Se te ocurrió enseguida o lo tuviste que hacer varias veces? Yo siempre que escribo algo lo tengo que repetir. Andrea.
Me gustaría saber cómo se llamaban tu buey y tu mula. Valentina.
¿Los pecados los marcas en rojo como la maestra? Clara.
¿Cómo es que hacías tantos milagros antiguamente y ahora ya no los haces? Jacobo
¿Tú las cosas las sabes antes de que se inventen ? Daniela.
Cuándo hiciste el primer hombre, ¿funcionaba bien como nosotros ahora? Tomás.
Si no llegas a extinguir a los dinosaurios, no habríamos tenido sitio nosotros. Lo has hecho muy bien. Mauricio.
Te mando una poesia: Te quiero porque, con lo que nos das, vivir nos harás, pero me tienes que decir ¿por qué nos dejas morir? Daniel
Yo soy italiano, ¿y tu? Roberto
Gracias por el hermanito, pero yo lo que había pedido era un perro. Gianluca.
¿Cómo es que no has inventado ningún animal en los últimos tiempos? Tenemos los de siempre. Laura.
Por favor pon un poco de vacaciones entre Navidad y Semana Santa. Es que ahora en medio no hay nada. Marco.
Por favor, mándame un cachorrito. Nunca te he pedido nada, lo puedes comprobar. Bruno.
Me gustaría que hicieras gente que no se rompa tanto. A mí ya me han puesto tres puntos y una inyección. Sandra.
A lo mejor Caín y Abel no se hubieron matado si hubieran tenido una habitación cada uno. Con mi hermano funciona. Lorenzo.
Si de verdad volvemos a vivir, por favor no me hagas como a Annalisa Beccacci, que es una antipática. Diana
Hace mucho que espero la primavera pero todavía no ha llegado. ¡No te la olvides! Silvia.
No te preocupes por mí. Yo miro siempre a los dos lados antes de cruzar. Marco.
Para mí la máquina de coser es uno de tus mejores inventos. Rosana.
Seguro que para tí es dificilísimo querer a todos en todo el mundo. En mi familia sólo somos cuatro y yo no lo consigo. Violeta.
A veces pienso en tí aunque no esté rezando. Ricardo.
Si me miras el domingo en la iglesia, te enseñaré mis zapatos nuevos. Miguel.
De todos los que trabajan contigo yo prefiero a san Pedro y san Juan. Rino.
Me llamo Andrés y soy bajo y delgado, pero no soy debilucho. Mi hermano dice que tengo una cara horrible, pero me alegro, porque así no tendré una mujer que me esté molestando siempre y contándome chismes. Andrés.
Ya no me he vuelto a sentir sola desde que he descubierto que existes. Nora.
Hemos estudiado que Tomás Edison descubrió la luz. Pero en la catequesis dicen que fuiste tu. Yo creo que te robó la idea. Daria.
No creo que pueda haber un Dios mejor que tu. Bueno, quería que lo supieras, pero no creas que te lo digo porque eres Dios, ¿eh? Valerio.
¡Qué listo eres! Todas las noches consigues poner las estrellas en el mismo sitio. Caterina.
¿Sabes que me gusta mucho cómo has hecho a mi novia Simonetta? Mateo.
Yo creía que el naranja no pegaba con el morado. Pero luego he visto el atardecer que hiciste el martes ¡Es genial! Eugenio.

ITE-121. Educación para la Ciudadanía

Mn. Miquel


Es una ley polémica que tendrá su aplicación de forma obligatoria para los centros de enseñanza a partir del próximo mes de septiembre, a partir de los 10 años hasta los 18.
De hecho, esta nueva asignatura, más allá de una explicación de los valores constitucionales y de convivencia democrática, como se presenta, pretende formar la conciencia moral de los jóvenes, fundándose en una nueva ética basada sólo en principios humanos, en los derechos universales del hombre, excluyendo toda manifestación de lo trascendente. Nunca se cita la palabra Dios y tampoco concepto alguno sobre los valores espirituales. Según esta nueva asignatura, el hombre debe ser educado sólo para la convivencia humana, sin ningún contenido que vaya más allá. Por tanto, es una formación laicista, que excluye todo sentido religioso de la vida.
Como los derechos humanos y los valores democráticos se consideran conquistas históricas inacabadas, sujetas por tanto a evolución, el joven y el ciudadano formado de esta manera tendría una ética cambiante según las circunstancias y lo que determine el poder político del momento.
Así como la enseñanza católica y la verdadera moral se basan en el Derecho Natural y en la Ley Divina, esta nueva ética se basa en conceptos laicistas y relativistas.
De ahí viene la reacción de la Iglesia y de tantos obispos que hacen oír su voz en contra e instan a los colegios católicos a no impartirla y a las asociaciones de padres católicos a rechazarla por medio de la objeción de conciencia, cosa por otro lado conflictiva, por los problemas que pueda acarrear esta situación de rebeldía y conflicto.
Lo que es evidente es que la autoridad pública, el Estado, no puede imponer obligatoriamente a los jóvenes una determinada educación laicista y relativista tanto en el orden moral como en el sexual, pues considera la desigualdad de los sexos como una discriminación y así ofrece diversas alternativas y orientaciones afectivo-sexuales, pues uno no es hombre o mujer por naturaleza sino por elección del género, y ello depende de uno mismo.
Los padres tienen el derecho y el deber inalienable de educar y formar a sus hijos de acuerdo con sus principios y su conciencia. Es un derecho reconocido universalmente y también la Constitución española, en sus artículos 16.1 y 27.3 les reconoce poder elegir la formación moral y religiosa de sus hijos.
La religión católica no se impone a los estudiantes en ningún centro escolar. Se les propone y ellos deben aceptarlo; en caso contrario, estudian otra materia. Además, según estadísticas recientes, un 80% de los padres quieren que sus hijos cursen educación religiosa.

ITE-121. Informació parroquial

Notícies de la Parròquia de la Mare de Déu de Lourdes de Badalona

Càritas parroquial
Durant maig i juny s’han distribuït 226 euros (37.603 pessetes) per lloguers, aigua, electricitat i gas. En aquest mateix temps s’han rebut 625 euros (103.991 pessetes). Donem les gràcies als donants que fan possible aquestes mostres de solidaritat a favor dels més necessitats. Que el bon Déu els hi recompensi.
Al mateix temps, s’han repartit cada mes uns molt bons lots de menjar per a unes 20 famílies.
El Rober ha distribuït roba tots els dimarts. Ara, restarà tancat fins a mitjans de setembre. No hi porteu roba i tampoc al temple parroquial. No la recollirem.

Mossèn Pau Delgado
Per a tots o quasi tots és coneguda la figura de Mn. Pau Delgado. Havia estat, primer, vicari de la parròquia i després rector per poc temps. Va ser ell qui va impulsar el Grup Missioner. Després va ser rector de la parròquia de Santa Teresa de Gavà i finalment va marxar com a missioner a Uruguai.
Ens va telefonar per dir-nos que estava jubilat i vivia en una residència sacerdotal a Montevideo. Pateix la malaltia de Parkinson i diu que es recorda molt de la parròquia de Ntra. Sra. de Lourdes i dels seus feligresos. Està molt agraït per l’ajuda econòmica que ja fa uns anys li varem fer, a benefici de la seva parròquia i d’un centre escolar que aleshores portava. També diu que resa per nosaltres i demana que nosaltres resem per ell.

Beatificacions
A Roma, el diumenge 28 d’octubre, seran beatificats 498 màrtirs espanyols assassinats durant la persecució religiosa dels anys 1936-1939. Tots moriren confessant la seva fe en Crist i en l’Església, doncs aquest fou el motiu de la seva mort. Foren 462 religiosos, 24 sacerdots, 2 diaques, 1 seminarista, 7 laics i els bisbes de Cuenca i Ciudad Real. Alguns eren joves de 21 anys i bastants, abans d’afusellar-los, foren torturats.

Bones vacances estiuenques
Als subscriptors i lectors d’aquesta revista missionera i parroquial, els hi desitgem que puguin gaudir de la bellesa de la natura, ja sigui al mar o a la muntanya i que, a través d’ella, puguin lloar Déu.

ITE-121. Nuevo libro: Un Dios enamorado del hombre

Autor: Joaquín Iglesias Aranda
Ediciones Mensajero - Colección Enséñanos a orar


Joaquín Iglesias Aranda nació en Montemolín (Badajoz) en 1956. Cursó sus estudios en la Facultad de Teología de Catalunya, al tiempo que adquiría experiencia pastoral en diversas parroquias de Barcelona como catequista, formador y responsable de grupos de jóvenes e impulsor de varias iniciativas sociales y culturales.
En 1987 se ordenó como sacerdote y comenzó su andadura como vicario de la parroquia de San Isidoro en Barcelona. Posteriormente, pasó por las parroquias del Santísimo Redentor, el Espíritu Santo, Santa María de Badalona y San Pablo de esta misma ciudad, donde ejerce actualmente como rector.
Paralelamente a su labor ministerial y pastoral, Joaquín ha fundado tres entidades humanitarias, la última de ellas es la Fundación ARSIS (www.arsis.org), que desarrollan una amplia labor social de atención a los más desprotegidos. Hombre inquieto y arraigado en su entorno, su gran pasión ha sido llevar el evangelio a la práctica y traducirlo a un lenguaje de hoy, no sólo con palabras, sino con un testimonio activo. De ahí que sea el evangelio quien inspira la obra social de las instituciones por él creadas, en un afán por rescatar la dignidad de la persona y ayudarla a desplegar todo su potencial.
A lo largo de su trayectoria como pastor y como agente social, Joaquín ha podido conocer y frecuentar a muchísimas personas de diferentes procedencias y ámbitos, desde el mundo de la cultura, la ciencia, la empresa, la política, el arte y la religión. Sus ricas vivencias nutren sus homilías y sus seminarios de formación cristiana, que imparte en su parroquia, convencido de que los cristianos de hoy necesitan una fe viva y una sólida formación.
Este primer libro es una muestra de esas charlas y homilías, cuya principal motivación es transmitir la certeza de un Dios que se enamora de la humanidad y se compromete con ella.

ITE-121. Parenostre dels adolescents


Pare nostre... Que bé que sona aquesta confiança! Quantes vegades ho oblidem i quantes t’ofenem, ofenent els germans nostres!

Que esteu en el cel... I que nosaltres substituïm per altres ídols que són als bancs, a la tele, a la discoteca...

Sigui santificat el vostre nom... Perdona’ns perquè més d’una vegada, en comptes de santificar el teu nom, l’amaguem i tenim por o vergonya de dir que et seguim.

Vingui a nosaltres el vostre regne... Quina alegria el dia que així sigui! Encara que cada cop és més difícil, ja que són pocs, molt pocs, els qui lluiten per fer-ho possible... N’hi ha molts que sembla que enlloc de voler-lo lluiten perquè s’allunyi, perquè no vingui mai; potser tenen por...

Faci’s la vostra voluntat... Quantes vegades modifiquem la teva voluntat fins que sigui clavada a la nostra...

Així a la terra com es fa en el cel... Mai o quasi mai es compleix la teva voluntat aquí, oi? Perquè has deixat l’ésser humà en llibertat i aquest t’ha traït. Com s’entén sinó un món ple d’odi, de guerra, de maldat, de distanciament?
Per què les persones no hem fet la teva voluntat? Per què no hem seguit el camí de Jesús? El camí comença per les coses més petites i insignificants que hi ha. S’acostuma a dir: “Un gra de sorra no fa una platja”. Però quan ens n’adonarem que sense sorra no hi haurà mai platja? I si tothom fa el mateix...

El nostre pa de cada dia doneu-nos, Senyor, el dia d'avui... Te’l demanem amb tota la cara, mentre molts d’altres no el tenen i nosaltres els hi neguem. Sí, és clar, els temps són difícils, encara que com a excusa no serveix: Jesús també ho tenia difícil i ho va fer. Però és que, a més del pa, neguem moltes coses al germà. A vegades li neguem escoltar-lo, donar-li suport, fer-lo sentir útil, comprendre’l, ajudar-lo, fer-li sentir que no està sol i tantes altres coses.
En canvi, quantes vegades ens riem del germà? Quantes vegades marginem? Quantes vegades insultem? Quantes vegades ens separem dels altres i no comptem amb ells? Quantes vegades un germà para la mà demanant ajuda i no rep resposta per part nostra? Quantes vegades, per culpa nostra, el germà se sent sol tot i estar envoltat de gent?
Senyor, a més de donar-nos pa, dóna’ns la força, el coratge i el sentit per fer camí sempre al costat dels germans.

I perdoneu les nostres culpes... Sí, Senyor, que són moltes. Sinó com s’entén que al món hi hagi tanta maldat? Ens vas dir que estiméssim el germà com a nosaltres mateixos, però pels nostres actes a vegades sembla que no ens estimem ni a nosaltres ni als altres. Perdona’ns, perquè cada cop que fem mal a un germà crucifiquem Crist una altra vegada.
Perdona’ns perquè mai no tenim temps per fer res, o almenys això diem.

Com nosaltres perdonem els nostres deutors... Perdona’ns per la cara que tenim quan diem això, doncs nosaltres et demanem que ens perdonis les culpes però poques vegades les perdonem als altres.

I no permeteu que caiguem en la temptació... Sí, Déu nostre, ajuda’ns a no caure, doncs ens costarà molt fer-ho nosaltres sols. Fes que ens adonem que no estem sols i que amb tu al nostre costat seguir el camí de Jesús no és tan difícil. Dóna’ns la mà i ensenya’ns el camí.

Ans deslliureu-nos de qualsevol mal... Són pocs els qui segueixen el teu camí. Ajuda’ls, aplana el seu camí i dóna’ls la força de superar els obstacles; fes que cada dia siguin més. Ajuda també els que no et veuen ni t’escolten.
Gràcies per continuar confiant en la humanitat!

Amén. Fes que avancem, que actuem, que siguem com una gran comunitat de germans que camina per un mateix camí, ajudant-se els uns als altres, cap a un mateix objectiu: la teva llum. Nosaltres, com tu, també confiem en la humanitat. I confiem que un dia vindrà el teu regne.

ITE-121. Finestra jove

Pregària tot caminant
per
llmb


12. FORJANT LA VOLUNTAT

L’esdevenidor la societat, el món, pertanyeran sempre als homes i dones de caràcter, als homes i dones de voluntat. És millor tenir voluntat que intel·ligència.
La clau del triomf? Una voluntat constant, gràcies a la qual sabrem tornar a començar cada dia la nostra tasca.
Per arribar a tenir una veritable personalitat necessito una voluntat lúcida i forta.
Un jove amb empenta no es deixa portar pels seus sentiments i pel seu humor, sinó per les decisions de la seva voluntat.
La voluntat, però, suposa saber què es vol.
El secret d’un home o d’una dona amb voluntat és:
- concebre clarament l’objectiu
- deliberar sobre el pro i el contra
- decidir-se valerosament
- executar cada decisió

Senyor: m’agradaria ser aquest home o aquesta dona de voluntat.
Dóna’m, Senyor, la força necessària per emprendre decididament aquest camí.
Dóna’m la voluntat de romandre ferm quan al meu voltant tothom es desanima; de continuar la marxa quan els altres es paren; de saber somriure quan em menyspreïn; de creure en l’albada quan és de nit; i d’esperar la primavera quan els arbres estan desfullats.

ITE-121. Què deiem ara fa 10 anys?


La portada del número 61 de la revista ITE de juliol-agost de 1997 era una composició feta per F.S. amb el lema “Un sol ramat i un sol pastor”, al·ludint a la desitjada reconciliació entre les confessions cristianes.
L’editorial de Mn. Miquel portava el títol “La peregrinación a Lourdes” i comentava la undècima anada a Lourdes organitzada per la parròquia.
El tema de la secció “Opinions” era: “L’Assemblea Ecumènica Europea (Graz, 1997)” i es van demanar reflexions sobre la trobada de representants de les diverses Esglésies cristianes que es va celebrar a aquella ciutat austríaca. Els autors de les respostes van ser: Eulàlia Morales Camps, mestressa de casa; Joan Botam Casals, president del Centre Ecumènic de Catalunya; Ramón Peris González, empresari jubilat; Joaquina Mestres Rivero, infermera; Hèctor Vall Vilardell, jesuïta i professor d’Ecumenisme; i Enric Codina Combelles, estudiant d’Arquitectura tècnica.
S’inaugurava una nova secció que avui encara es publica: “Llum i aliment, les paraules de la Bíblia”. En una petita introducció, s’explicava el seu sentit amb aquestes paraules: “L’arquebisbe Ramon Torrella acaba el seu pròleg de la Bíblia Catalana Interconfessional de la següent manera: ‘Que la lectura dels textos bíblics siguin llum per als cors i aliment per a l’esperit’. Ens hem permès utilitzar paraules d’aquesta frase per donar nom a una nova secció que vol contribuir a fer més present la paraula de Déu entre nosaltres”. La frase d’aquest número era de l’evangeli de sant Joan (10, 14-16).
Vicenç Benedicto signava l’article “Tothom fa vacances”.
Es publicava un nou fragment de l’encíclica “Tertio milennio adveniente”.
Les “Notícies que fan pensar” de G.B.S. tractaven els temes següents: “Celebració amb classe” explicant que a Xicago els jugadors de bàsquet van fer una campanya demanat als aficionats que fessin una celebració civilitzada del seu campionat de la NBA, una actitud ben diferent dels nostres esportistes que, quan fan aquesta mena de celebracions, solen utilitzar expressions despectives, paraules grolleres i cançonetes sense sentit; “El judici d’Oklahoma” criticant que un jutge va prohibir que els membres d’un jurat assistissin a la missa dominical al·legant explícitament que volia evitar que els predicadors no influïssin en la seva decisió; “Els científics i la fe religiosa” comentant enquestes publicades a Estats Units i a Espanya; “Pallassos sense fronteres” elogiant la tasca humanitària de Tortell Poltrona; i “La importància del vocabulari” comentant la iniciativa de l’Associació de Ginecòlegs de Suècia de recomanar la utilització de les paraules “nen”, “fill” o “bebè” en lloc de “fetus” o “embrió” des del començament de la gestació.
Un ampli article titulat: “El temple de la Sagrada Família. Com és i com serà” explicava molts detalls d’aquest impressionant edifici.
Noticia-Misión de Q.Z.E. ocupava una pàgina.
Hi havia un anunci de la III Campanya de segells usats i un altra d’una propera campanya d’agermanament amb Valledupar.
Roberto Alcácer Sinpedrín (un pseudònim) signava l’article “Esta noche no cruzamos el Besós” i David Amado era l’autor de “Aquel, pues, que edifica sobre roca”. També hi havia un comentari molt complet de S.A.X. sobre la Jornada de la Joventut a París.
La Informació parroquial, la secció “Què dèiem ara fa 10 anys?”, l’ITEglífico, “El nostre calendari” i el “Diccionario de pensamientos” tancaven el número.

ITE-121. Endevinalla bíblica

Joan B. Trifao

En el capítol 10 de l’Evangeli segons Lluc Jesús designa uns deixebles i els envia de dos en dos a cada poble i a cada lloc on ell mateix havia d’anar. Aquest enviament de deixebles simbolitza la universalitat del seu missatge perquè, segons alguns comentaristes de la Bíblia, el nombre d’enviats és el mateix que el de les nacions que s’esmenten en el capítol 10 del Gènesis. Quin és el nombre de deixebles enviats?

A - 12
B - 44
C - 72
D - 80

Si no recordes la resposta, la pots trobar rellegint el capítol 10 de l’Evangeli segons Lluc. Després, la pots comprovar a la darrera pàgina d’aquest mateix número de la revista.

ITE-121. L'acudit


─ D’on ve el nom del riu Llobregat?
─ És una corrupció de llebre-gat i ve de cert costum que tenen alguns hostalers de la comarca.

ITE-121. ITEglífico

E.F.
La respuesta a este jeroglífico es el nombre del continente al que se refiere básicamente la encíclica Fidei donum del Papa Pío XII.


Hambre (en catalàn al revés) ─ 1000 + opulenta


Si no has descifrado la respuesta, puedes encontrar ayuda en las páginas de este número de ITE.

ITE-121. Solució a l'Endevinalla bíblica i a l'ITEglífico

Solució a l’Endevinalla bíblica: C
Solución al ITEglífico: AFRICA