Sara Antoja Xirau
Babel
Direcció: Alejandro González Iñárritu
Interprets: Brad Pitt, Kate Blanchett, Gael García Bernal, Adriana Barraza
Guió: Guillermo Arriaga
Música: Gustavo Santaolalla
Nacionalitat: EUA, 2006
Durada: 142 minuts
Un tret disparat per un nen al desert del Marroc provoca la ferida d’una dona nordamericana (que a la vegada arrossega una ferida íntima que la separa del seu marit) mentre viatgen tots dos en un autobús turístic. Malgrat que no es correspongui amb el començament de Babel, aquest és el punt de referència narratiu del guionista Guillermo Arriaga sobre el qual es construeix la pel·lícula. Un accident que repercuteix en diverses vides, com un efecte papallona, i que abasta personatges de diversos llocs del món, des de Mèxic fins al Japó, passant evidentment, pel Marroc. Això és així perquè Babel parla d’un món globalitzat on es mantenen unes diferències socials brutals, i on les fronteres, sobretot les dels estats poderosos, separen els països rics dels pobres, tot embolcallat del fantasma del terrorisme.
En relació amb el títol, sense limitar-lo a la diversitat lingüística que hi trobem, el film parla de les dificultats de comunicació, sigui perquè costa expressar sentiments i problemes (entre pares i fills, entre els membres d’una parella); sigui perquè els representants de l’ordre (l’actuació violenta dels policies, siguin nordamericans o marroquins) no escolten les raons dels personatges més fràgils; sigui per la impossibilitat de parlar en el cas d’una noia japonesa sordmuda.
El cas és que un tret, i les seves conseqüències, és el pretext per aportar una visió del món actual a través d’una construcció narrativa que, en la distancia espacial i temporal, ja que les accions no són simultànies, alterna una parella nordamericana al Marroc, els fills de la parella i la seva mainadera a Mèxic i als EUA, i una noia i el seu pare al Japó. Tots els personatges semblen abocats a un destí tràgic, i mentre s’hi encaminen senten la vulnerabilitat, la desesperació i també el sentiment de culpa.
L’estructura narrativa és complexa i duu a l’extrem la maquinària de les casualitats estenent-la a nivell geogràfic. La voluntat d’abordar grans temes socials provoca un interès afegit, però també la sospita que és una coartada per vendre un producte amb l’etiqueta de film compromès i sensible respecte les injustícies, les desigualtats i la prepotència dels poderosos i privilegiats.
Amb Babel, el realitzador mexicà Alejandro González Iñárritu tanca la trilogia que va començar amb Amores perros (2000), per després seguir amb 21 gramos (2003), les dues escrites en col·laboració amb el seu compatriota Guillermo Arriaga.
El repartiment el formen grans estrelles de Hollywood, com Brad Pitt i Kate Blanchett, que interpreten la parella nordamericana; actors menys famosos però de demostrada solvència, com Adriana Barraza, la mainadera dels fills de la parella; i persones que no són actors de professió. Tot un repte per l’equip de producció que havia d’entendre-s’hi, doncs la pel·lícula està filmada en quatre llengües diferents. És per això que és especialment interessant veure-la en versió original, per experimentar realment el babel que promet el títol.
El director declarava recentment que va començar intentant fer una pel·lícula sobre les diferències que separen els éssers humans, les barreres físiques i idiomàtiques, però se’n va adonar que realment estava fent un film sobre el que els uneix: l’amor i el dolor. I va afegir que el que fa feliç a un japonès o a un marroquí segurament són coses diferents, però el que els fa mal, el que els fa patir és el mateix.
Està nominada a set Òscars, inclòs el de millor pel·lícula de l’any. Destaquen especialment les de dues de les actrius secundàries, Adriana Barraza i Rinko Kikuchi, que interpreta la jove japonesa sordmuda. Veurem si se’ls emporten el proper 25 de febrer.