Sara Antoja Xirau

L’educació és un marc molt ampli, en el qual hi caben tant l’educació formal, que es rep a l’escola, com d’altres de no formals, entre les quals hi trobem la família i els mitjans de comunicació de masses.
Es en l’àmbit de l’educació no formal que hi podem situar tot el ventall d’activitats extraescolars i de lleure. Ara que comença el curs tots els pares comencen a buscar activitats que omplin el temps dels infants quan acaba la jornada escolar i n’hi ha de tot tipus i de totes menes. És important saber triar l’activitat i el centre on s’imparteix, no només basant-se en els resultats obtinguts sinó també en l’ambient que s’hi respira. M’explicaré: a l’hora d’escollir el lloc on el meu fill faci música val la pena que sigui un lloc on aprengui al mateix temps que s’ho passi bé, i no que l’obliguin a fer més hores de les que vol fer o que acabi traient-se la carrera de solfeig a base de “ploreres i bronques”.
Sóc partidària de les activitats extraescolars amb moderació, no hem de deixar que la canalla es passi totes les tardes mirant la televisió, però també ha de tenir temps per quedar i veure els amics fora del context escolar.
Cal plantejar-se també quin tipus d’educació estem donant als nens i nenes. Amb això vull dir que ni la família ni l’escola donen a l’abast en transmetre als infants tots els valors que seria desitjable. És per aquest motiu que existeixen també la catequesi, les organitzacions sense ànim de lucre o no governamentals, els esplais, els casals o els grups amb inquietuds diverses, tots molt adequats per ells. Precisament aquests són els que treballen més a fons tot aquest tema dels valors i poden ser una molt bona alternativa a les opcions actuals d’oci. L’infant no només s’ha de formar intel·lectualment, cal tenir en compte la seva vessant espiritual des de ben petit, doncs creixerà ja des d’un bon principi no només físicament, sinó també com a persona.
