
Comentades per G.B.S.
L’EDUCACIÓ ÉS EL MOTOR DEL PROGRÉS
El mal funcionament del sistema educatiu espanyol repercuteix en tots els àmbits de la societat, fins i tot en l’actitud de les noves generacions que arriben a les empreses sense la preparació adequada. La Cambra de Comerç proposa que es prenguin tot un seguit de millores com ara la professionalització de la direcció dels centres educatius, la revalorització i el respecte per la tasca dels professors assegurant la seva estabilitat i millorant el seu procés formatiu, una inversió econòmica forta i l’augment del nivell dels coneixements dels estudiants.
Si no s’actua en aquesta línia, les empreses catalanes perdran competitivitat i estaran en inferioritat de condicions per assumir els reptes de l’economia globalitzada. Aquestes conclusions s’han tret a partir de diversos indicadors educatius publicats per l’informe Pisa, l’OCDE i la Comissió Europea.
Les carències més destacades són els índexs elevats de fracàs escolar, la falta de valors pel treball, l’absència de voluntat d’esforç, responsabilitat i compromís, la formació deficient en matèries bàsiques com les matemàtiques, el llenguatge i l’anglès, i el coneixement insuficient del món empresarial per part de les persones que s’incorporen al mercat laboral. Actualment Espanya està 10 punts per sota de la mitjana europea del nivell educatiu i és urgent que es prenguin mesures per corregir aquesta desviació.
Altres propostes per pal·liar les mancances són l’aplicació en l’escola primària de sistemes per detectar ben aviat els alumnes amb dificultats i frenar el fracàs escolar, la introducció d’un sistema d’avaluació continu i individual o la implantació d’un programa d’orientació professional pel alumnes d’ESO i FP que tingui en compte les seves habilitats.
Més enllà de les propostes tècniques, també cal un canvi d’orientació important, en el sentit de la introducció en l’ideari dels centres escolars de línies educatives que fomentin la formació en valors i l’estimulació de la participació de les famílies en el procés formatiu dels seus fills.
L’educació és un pilar fonamental per a la competitivitat d’un país i el govern hauria d’assegurar-li una estabilitat i una qualitat al marge dels canvis polítics. L’excés de discussió, sovint estèril, sobre plantejaments fets des de la tossudesa dels programes dels partits polítics, empobreix el debat sobre el futur de l’educació i, mentrestant, s’obtenen els pitjors resultats europeus en aquest àmbit.
